دسته‌بندی ها

اخبار گردشگری

قطر

درباره قطر

کشور قطر به طور رسمی در غرب آسیا قرار دارد. شبه جزیره قطر در ساحل شمال شرقی شبه جزیره عربستان در خاورمیانه را واقع شده است. این کشور تنها مرز زمینی خود را با عربستان سعودی در جنوب دارد و بقیه قلمرو آن توسط خلیج فارس احاطه شده است. خلیج بحرین ورودی خلیج فارس، قطر را از بحرین جدا می کند. . پایتخت این کشور دوحه می باشد که بیش از 80 درصد از ساکنان این کشور را در خود جای داده است و مساحت آن بیشتر از صحرای مسطح و کم ارتفاع تشکیل شده است.

از زمانی که محمد بن ثانی در سال 1868 معاهده‌ ای را با بریتانیایی‌ ها امضا کرد، وضعیت جداگانه‌ اش را به رسمیت شناخت، قطر به عنوان یک سلطنت موروثی توسط مجلس ثانی اداره می‌ شد. به دنبال حکومت عثمانی، قطر در سال 1916 تحت حمایت بریتانیا قرار گرفت و در سال 1971 استقلال یافت. امیر فعلی تمیم بن حمد آل ثانی می باشد که تقریباً تمام اختیارات اجرایی و مقننه را بر اساس قانون اساسی قطر و همچنین کنترل قوه قضاییه را در اختیار دارد. او نخست وزیر و کابینه را منصوب می کند. مجلس مشورتی منتخب جزئی جلوی قانون را می تواند بگیرد و توانایی محدودی برای عزل وزرا دارد.

در اوایل سال 2017، کل جمعیت قطر 2.6 میلیون نفر بود که 313000 نفر از آنها شهروند قطر و 2.3 میلیون نفر خارج از کشور بودند. دین رسمی آن اسلام می باشد. از نظر درآمد، این کشور دارای چهارمین و بالاترین تولید ناخالص داخلی (PPP) سرانه در جهان و یازدهمین و بالاترین GNI سرانه (روش اطلس) است. قطر در رتبه 42 در شاخص توسعه انسانی و سومین HDI در جهان عرب قرار دارد. این یک اقتصاد با درآمد بالا می باشد که توسط سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و ذخایر نفت در جهان پشتیبانی می شود. قطر یکی از بزرگترین صادرکننده های گاز طبیعی مایع در جهان می باشد و بزرگترین صادرکننده ی دی اکسید کربن سرانه در جهان است.

در قرن بیست و یکم، قطر به‌ عنوان یک قدرت متوسط در جهان عرب از طریق منابع و ثروت خود ظاهر شد. و همچنین گروه رسانه‌ ای در حال گسترش جهانی آن، شبکه رسانه‌ ای الجزیره و بر اساس گزارش‌ ها از چندین گروه شورشی حمایت مالی کرد. قطر بخشی از شورای همکاری خلیج فارس می باشد.

گردشگری

  قطر یکی از کشورهایی است که بالاترین رشد را در زمینه گردشگری دارد. بر اساس رتبه بندی جهانی گردشگری، بیش از 2.3 میلیون گردشگر بین المللی در سال 2017 از قطر بازدید کردند. قطر به دلیل پیشرفت های اخیر در تسهیل صدور روادید از جمله اجازه ورود بدون ویزا به اتباع 88 کشور به یکی از آزادترین کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است. قطر اخیراً توسط بررسی رقابت‌ پذیری سفر و گردشگری در سال 2019 مجمع جهانی اقتصاد در بین هشت کشور برتر در خاورمیانه قرار گرفته است. دوحه شهری با یکی از بالاترین بازارهای هتل‌ داری در جهان قرار دارد. 220 میلیارد دلاری که از زمان رقابت موفقیت آمیز جام جهانی 2010 برای زیرساخت ها هزینه شده است، به رونق صنعت گردشگری کمک کرده است. موقعیت جغرافیایی کشور نیز به رونق هتل ها کمک کرده است. بخش گردشگری قطر با بیش از 729000 بازدید کننده بین المللی در نیمه اول سال 2022 همچنان شاهد بهبودی قابل توجهی می باشد که نشان دهنده افزایش 19 درصدی نسبت به سال 2021 می باشد. و هدف آنها افزایش گردشگری به 12 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2030 می باشد. این کشور همچنین در مسیر تجربه یک پیشرفت بزرگ در گردشگری ورزشی و شرکتی با میزبانی مسابقات در سطح جهانی مانند بازی های آسیایی 2030 و جام جهانی فوتبال 2022 است. خطوط هوایی ملی قطر و همچنین فرودگاه بین المللی حمد، یکی از بهترین خدمات حمل و نقل در جهان را به مسافرین ارائه می دهد و این موضوع باعث افزایش گردشگری در قطر شده است. مرکز تحقیقاتی گلف نیوز در قطر با بررسی آمار سال های اخیر و رویدادهای پیش رو پیش بینی کرده است که این کشور تا سال 2020، 11 میلیارد و 900 میلیون دلار از محل جذب مسافرین خارجی درآمد داشته باشد که این روند صعودی موجب افزایش مهمان نوازی و توجه به فرهنگ کشور در قطر شده است.

جاذبه های گردشگری قطر

  • موزه مشیرب

  موزه مشیرب‌ توسط پسر بنیانگذار قطر مدرن، شیخ محمد بن جاسم الثانی ساخته شده است، که نشان دهنده گذشته، حال و نیم‌ نگاهی به اهداف آینده مرکز شهر مشیرب در دوحه می باشد. پروژه تاریخی-هنری اکو نیز یکی از دستاوردهای این موزه می باشد که در آن از اشیای کشف شده مربوط به دوران باستان استفاده شده است.

  • موزه ملی قطر

  موزه ملی قطر در دوحه قرار دارد. ساختمان فعلی که در سال 1975 افتتاح شد، در 28 مارس 2019 به روی عموم باز شده و جایگزین ساختمان قبلی شد. این ساختمان با الهام از کریستال رز صحرا توسط معمار ژان نوول طراحی شده است که در قطر یافت می شود. سایت موزه شامل کاخ شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی می باشد که هویت ملی قطر است. همچنین از سال 2013، مدیر موزه شیخه آمنا بوده است.

  • خانه رادوانی

خانه رادوانی که در سال 1920 ساخته شده، یکی از قدیمی‌ ترین نمونه‌ های تاریخ قطر می باشد. این خانه متعلق به آکی اکبر رادوانی و خانواده‌ اش بوده است که حدود ۷۰ سال قبل مالکیت این خانه را به عهده داشتند.

مسابقات جهانی فرمول یک قطر

  مسابقات قهرمانی جهانی فرمول یک FIA 2023 یک مسابقات اتومبیل رانی برای اتومبیل های فرمول یک می باشد که هفتاد و چهارمین دوره آن در قطر برگزار خواهد شد. موتور اسپرت بین المللی، به عنوان بالاترین کلاس رقابت برای اتومبیل های مسابقه ای چرخ باز شناخته شده است. این مسابقات با بیش از بیست و دو گرندپری در سراسر جهان برگزار می شود، که در ماه مارس آغاز می شود و در نوامبر به پایان می رسد.

رانندگان و تیم ها به ترتیب برای عنوان قهرمانی رانندگان جهان و قهرمانی سازندگان جهان به رقابت می پردازند. مکس ورشتاپن راننده Red Bull Racing-Honda RBPT، قهرمان رانندگان حاکم در جهان می باشد. در حالی که تیم او به عنوان قهرمان سازندگان حاکم برگزیده شده است.

ورزشگاه های معروف قطر

  • ورزشگاه لوسیل

لوسیل نام شهری تازه احداث شده توسط دولت قطر در کشور قطر می باشد که در 23 کیلومتری مرکز شهر دوحه در قسمت جنوبی شهرداری الضعاین واقع شده‌ است. طبق برنامه‌ ریزی قرار است که لوسیل دارای مارینا، مناطق مسکونی، استراحتگاه‌ های جزیره ای، مناطق تجاری، فروشگاه‌ های لوکس و امکانات تفریحی و یک زمین گلف، جزایر مصنوعی ساخته بشر و چندین منطقه تفریحی می باشد. لوسیل در مرحله نهایی 250 هزار نفر را در خود جای خواهد داد. ورزشگاه لوسیل در زمان جام جهانی فوتبال 2022 میزبان مراسم افتتاحیه و اختتامیه بود. ورزشگاه لوسیل آرنا و پیست بین‌ المللی لوسیل از دیگر مجموعه‌ های ورزشی این شهر هستند که پیشتر میزبان قهرمانی هندبال جهان 2015 و رقابت‌ های جایزه بزرگ موتورسواری و فرمول یک بودند.

  • ورزشگاه الجنوب 

ورزشگاه الجنوب که قبلاً به عنوان ورزشگاه الوکره (عربی: استاد الوکرة) شناخته می‌ شد، ورزشگاه فوتبال در الوکره قطر می باشد که در 16 می 2019 افتتاح شد. این دومین ورزشگاه از بین هشت ورزشگاه جام جهانی فوتبال 2022 قطر می باشد که پس از بازسازی ورزشگاه بین‌ المللی خلیفه توسط معمار عراقی-بریتانیایی زاها حدید به همراه شرکت ای کام طراحی شده است.

غذا

ما قصد داریم برخی از غذاهای قطر که مورد علاقه بسیاری از گردشگرها می باشد را معرفی نماییم. اگرچه ممکن است برخی غذاهای قطر با ذائقه غذایی ایرانی‌ ها متفاوت باشد اما تعداد بسیاری از غذاهای قطر در بین گردشگرهای ایرانی بسیار پر‌طرفدار می باشد. مواد اولیه در تهیه اغلب غذاهای عربی، گوشت و حبوبات می‌ باشد که با ادویه‌ های خاص مزده دار می‌ شوند. فرهنگ آشپزی قطر به دلیل موقعیت مکانی این کشور تحت تأثیر فرهنگ‌ های مختلفی مانند هندی، ایرانی و ترکی قرار دارد و به همین دلیل طعم‌ها و مزه‌های بیشماری را در بین غذاهای قطر می توانید پیدا کنید. اگر شما نیز به غذا و فرهنگ‌ های غذایی مختلف علاقه مند هستید، در ادامه همراه آبی بال باشید تا با معروف ترین غذاهای قطر آشنا شوید.

اگر قصد سفر به کشور قطر را دارید بهتر است بدانید که مردمان قطر علاقه زیادی به غذا و وعده‌ های غذایی بزرگ دارند. در واقع قطری‌ ها معمولاً وعده‌ های صبحانه خود را نسبتاً سبک صرف می‌ نمایند و در وعده‌ های ناهار و شام خود به بهترین شکل از خود پذیرایی می‌ کنند. قطری‌ ها معمولاً برای صبحانه مواد غذایی مانند زیتون، پنیر و قهوه را ترجیح می‌ دهند و برای ناهار و شام اغلب از گوشت و حبوبات استفاده می‌ کنند.

همچنین قطری ها معمولا در مناسبت‌ های خاص و مذهبی مانند عید فطر، افطاری‌ ها و اعیاد یک میز پر زرق و برق از انواع غذاهای مختلف و لذیذ را برای شام تهیه می نمایند و به طور مفصل از خود پذیرایی می‌ کنند.

برای آشنایی بیشتر با غذاهای قطر قصد داریم هر یک از غذاهای معروف این کشور را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم تا در طول سفر خود به این کشور به راحتی غذاهای مورد علاقه خود را در رستوران‌ ها و غذاخوری‌ ها بتوانید صرف نمایید.

مکبوس

مکبوس یکی از معروف ترین و شناخته ‌شده‌ ترین غذاهای قطر است که در واقع این غذا مورد دلخواه همه قطری ها می باشد. در این غذا از محتویات مشابهی با بیشتر غذاهای قطر استفاده می‌ شود. مکبوس در بین برخی اعراب با نام کبسا هم شناخته می‌ شود و در آن از ترکیب هایی مانند ادویه‌ های خاص و عطردار، برنج و انواع گوشت استفاده می‌ شود.  گوشت مکبوس بره، میگو، مرغ، شتر و یا ماهی می تواند باشد. این غذا در بین بیشتر اعراب بسیار معروف و اصیل شناخته شده است که اصل آن به کشور عربستان بازمی گردد. اما در بین مردم بسیاری از کشورهای عربی مانند عمان، کویت، بحرین و قطر نیز معروف می باشد.

مدروبا

  مدروبا یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه مردم قطر به‌ شمار می‌ رود که معمولاً در کنار آن گوشت و لوبیا هم سرو می‌ شود. مدروبـا یک غذای گرم و کاملاً نرم می باشد که از ترکیب های فرنی یا شیر برنج تشکیل شده است. برای پخت مدروبا از مواد غذایی مانند برنج، کره، شیر و هل استفاده می‌ شود و در کل طعم و مزهٔ کم شیرین و خوبی دارد. برای تهیه مدروبا زمان نسبتاً زیادی صرف می‌ شود تا مواد داخل آن پخته شوند و قطری‌ ها به ترکیب این غذا در کنار غذاهای گوشتی علاقه زیادی دارند.

سالونا

  یکی از پرطرفدارترین غذاهای قطر و حتی غذاهای عربی، سالونا می باشد. این غذا یکی از شاخصه‌ های اصلی نشان‌ دهنده ذائقه عربی‌ ها در نوع غذا می‌ باشد، چرا‌که پر از ادویه و گوشت می باشد و در آن از ترکیب هایی چون سبزیجات، گوجه، بادمجان، سیب زمینی و هویج نیز استفاده می‌ شود. سالونا را با انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، مرغ یا بره می توان تهیه نمود و اگر به غذاهای لذیذ و مفصل علاقه مند هستید، حتماً در سفر خود به قطر این غذا را امتحان نمایید. همچنین این غذا را هم با برنج و هم با نان می توانید میل کنید و از نظر طعم و مزه کاملاً با ذائقه ایرانی‌ ها سازگار خواهد بود. 

تارید

  بیشتر ایرانی‌ ها به غذاهایی مانند آب گوشت بسیار علاقه مند می باشند و اگر شما هم یکی از این افراد هستید، پس این مژده را به شما باید بدهیم که در قطر از مدل قطری این غذا یعنی تارید قطری می توانید لذت ببرید. تارید قطری یک غذا اصیل قطری و مانند آب گوشت مردم ایران می باشد و تنها کمی با آن تفاوت دارد. در تارید قطری از سبزیجات مختلفی مانند هویج، لوبیا، سیب زمینی و پیاز استفاده می‌ شود و گوشت آن هم گوشت مرغ و هم گوشت بره می تواند باشد. صرف تارید قطری نیز با صرف آب گوشت تفاوت‌ هایی دارد و معمولاً قطری‌ ها همه ترکیب های تشکیل شده آن را داخل نان قرار می دهند و آن را به آب گوشت آغشته می‌ نمایند و سپس میل می‌ کنند.

مرگوگ

  مرگوگ یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار قطر می باشد که در بین اعراب بسیار مورد مصرف قرار می گیرد. این غذا نیز محتویات مشابهی با بیشتر غذاهای عربی دارد، اما تفاوت آن با سایر غذاها در نحوه سرو و پخت آن می‌ باشد. در پخت مرگوگ از انواع گوشت استفاده می‌ شود که با سبزیجاتی مانند کدو سبز، هویج، گوجه، سیب زمینی و بادمجان مخلوط می شوند.  مهم‌ ترین قسمت در پخت مرگوگ این است که در نهایت تکه‌ های کوچک خمیر کم کم به داخل غذای در حال پخت اضافه می‌ شود تا همه محتویات غذا به صورت یک دست پخته شود. مرگوگ یکی از خوش ‌طعم‌ ترین غذاهای قطر می باشد که پیشنهاد می‌ کنیم در سفر خود این غذا را صرف نموده و لذت ببرید.

کوسا مهشی

  کدوی شکم پر یکی از غذاهای قطر می باشد که در خاورمیانه بسیار مورد استفاده می گیرد. کـدوی شکم پر که در زبان عربی به آن کوسا محشی گفته می‌ شود ظاهری تقریباً شبیه به دلمه‌ های ایرانی دارد و اگر علاقه‌ مند به این سبک از غذاها هستید، از کدوی شکم پر هم لذت خواهید برد. از طرفی، هیچ طعم غیر منتظره‌ ای در این غذا وجود ندارد و معمولاً در محتویات آن از گوشت و سبزیجات مختلف استفاده می‌ شود. بسیاری از رستوران‌ های قطر این غذا را به همراه ادویه و زعفران می‌ پزند و همه محتویات را در داخل کدوها می‌ریزند و در نهایت آن را در داخل فر قرار می‌ دهند. پس از پخت کامل محتویات داخل کدوها، کدوی شکم پر سرو می‌ شود.

بلالیت

  اگر از طعم‌های تکراری پاستاها خسته شدید پس حتماً وقت آن رسیده که بلالیت را امتحان کنید. بلالیت یک نوع پاستا می باشد که از هند به قطر آمده و طعم آن به شیرینی می زند. در تهیه بلالیت از نودل یا رشته فرنگی و یا ورمیشل استفاده می‌ شود، جالب توجه است که ساکنین اطراف خلیج فارس، مثل بندرعباس از این نوع غذا بسیار استقبال کرده‌ اند و در برخی رستوران‌ های جنوب کشور هم آن را می توانید امتحان کنید.

اگر به طعم‌ های جدید علاقه مند هستید، بلالیت یک انتخاب خوب برای شما می تواند باشد. این غذا به سادگی تهیه می‌ شود و قطری‌ ها معمولاً آن را برای صبحانه صرف می‌ کنند.

برای تهیه بلالیت ابتدا ورمیشل را در آب جوش قرار می‌ دهند و سپس همراه با زعفران و شکر به میزان دلخواه آن را می‌ پزند و  در آخر هم یک نیمرو را بر روی آن به صورت تکه تکه شده قرار می‌ دهند و صرف می‌ کنند. بلالیت یک غذای سبک و ساده می باشد که برای صبحانه پیشنهاد می‌ شود.

هریس

  هریس یکی دیگر از غذاهای گوشتی و لذیذ قطری می باشد که در کشورهای عربی دیگری مانند امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار معروف و مورد دلخواه می باشد. اگر به زبان ساده تر بخواهیم بیان نماییم، هریس تقریباً چیزی شبیه به حلیم خودمان می باشد که در ترکیب های آن از گوشت و گندم استفاده می‌ شود.  برای تهیه هریس این مواد در مدت زمان نسبتاً زیادی پخته می‌ شوند تا ظاهری غلیظ به خود بگیرند. هریس را در ماه رمضان و سفره‌ های افطار قطری‌ ها، بیشتر از هر موقع دیگر می توانید ببینید اما این غذا به دلیل طعم و مزه خوبی که دارد، همیشه یکی از بهترین غذاهای قطر به‌شمار می‌ آید.

رستوران های معروف قطر

  برای این که سفر راحت تر و لذت بخش تری داشته باشید، در ادامه سه مورد از بهترین رستوران های قطر که غذاهای سنتی و عربی را سرو می کنند به شما معرفی می نماییم. این رستوران ها در پایتخت قطر یعنی شهر دوحه قرار دارند و بیشتر غذاهایی را که در بالا به آنها اشاره کردیم، در این رستوران ها می توانید صرف نمایید.

  • رستوران الحباره

  یکی از بهترین رستوران های دوحه قطر رستوران الحباره می باشد که در هتل شرایتون قرار گرفته است. در این رستوران انواع غذاهای مدیترانه ای، عربی، دریایی و بین المللی را با کیفیت و طعمی بی نظیر می توانید امتحان کنید. علاوه بر کیفیت غذا، سرویس دهی و رفتار کارکنان و پیشخدمت ها هم بسیار حرفه ای می باشد. همان طور که گفتیم این رستوران در هتل شرایتون قرار گرفته و یکی از نوین ترین و گرانقیمت ترین رستوران های دوحه می باشد.

آدرس: Al Corniche Street | Sheraton Doha Hotel and Resort, Doha 6000, Qatar

  • باغ رستوران النفوره

  این رستوران در یک باغ سرسبز و دلباز قرار گرفته و فضایی بسیار دلنشین و صمیمی دارد. انواع غذاهای مدیترانه ای، عربی، لبنانی و انواع کباب را در این رستوران می توانید میل نمایید. یکی از ویژگی های این رستوران این است که سرویس قلیان عربی هم به مشتریان ارائه می دهد. سرویس دهی در این رستوران بسیار خوب و مناسب می باشد و به ویژه در هنگام شام که هوا خنک تر می شود، مشتری های زیادی به این رستوران مراجعه می نمایند. 

آدرس: Oryx Rotana Doha | Doha, Doha 29922, Qatar


  • رستوران عربی الشرفه

  این رستوران هم به انتخاب مسافرین و هم مشتری ها یکی از بهترین رستوران های دوحه می باشد که انواع غذاهای قطر را در این رستوران می توانید امتحان کنید. علاوه بر این، رستوران الشرفه غذاهای خاورمیانه، لبنانی و مدیترانه ای را هم سرو می کند. مشتری ها در قسمت فضای باز رستوران می توانند بنشینند و از محیط آنجا لذت ببرند. همچنین در رستوران الشرفه در کنار انواع غذا و کباب، سرویس قلیان هم ارائه می شود.

آدرس: Souq Waqif | Al Jomrok – Souq Waqif Boutique Hotels, Doha 1274, Qatar

نظرات یا پیشنهادهای خود را در این قسمت به اشتراک بگذارید

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 1001 رای)
امتیاز کاربران

برای آگاهی از تور های لحظه آخری ما اطلاعات خود را ثبت کنید

6LeT-yQgAAAAAB5MqfdD8bweho0228fdUnl1aqvq